Se indlæg
ejvindh.net » Løst & fast (eller fast & løst) » Det sociale rum
 Udskriv debat
Philosophical thoughts
wedgetail

... at vi burde vide, hvad der sker i de første uger, så ved man det også. På det ydre plan sker der det, at legemet rådner.

Grin tjah, den lagde jeg op til uden at tænke over det, naturligvis har du ret også at det var ikke lige det jeg styrede imod.

Det er selvfølgelig ikke det du mener. Men måske snarere "hvor bliver personen af". Her vil jeg mene at dét er et principielt religiøst spørgsmål, som kun kan besvares med tro. For vi har jo netop ikke adgang til de informationer, som skal til for at svare spørgsmålet. For personen er jo noget man oplever, og den døde kan jo ikke videreformidle sine oplevelser.

Bør man ikke være mere kritisk? Den slags kritisk tænkning der fik hovedet til at rulle i fordums tider? Hvad med at prøve at se væk fra tro, ja jeg ved det er afskrækkende thi hele grundlaget begynder at gynge lidt under fod.

Følger det så ikke naturligt at man bare søger de informationer der skal svare på spørgsmålet? Vi lever jo i en vidunderlig teknologisk samfund. Frown

ejvindh
Der er jo mange, der mener, at man kan undersøge alting vha. den teknologiske udvikling. Jeg synes bare man skal være meget varsom her. Teknologi udvikles altid udfra kendt viden, og udfra kendte spørgsmål. Man er nødt til at vide, hvad man vil med en teknologi for at udvikle den.

Af denne grund mener jeg at teknologien ikke kan hjælpe os så meget igen. Vi har simpelthen principielt ingen anelse om, hvilke spørgsmål vi skal stille til døden (i hvert fald ikke udover tros-baserede spørgsmål). Derfor vil en sådan undersøgelse af de døde ikke række længere end vores forforståelses rimelighed. Der resterer med andre ord et fortolkningsarbejde af resultaterne, som vi ikke kan overlade til teknologien.

wedgetail
Er du bekendt med Martinus's skriverier?

ejvindh
Desværre nej

wedgetail
Jeg vil beskrive lidt anderledes, men jeg er enig med dig. Teknologien burde kun bruges til at avancere menneskehedens spirituelle fremskridt eller 'kultur'. Med kultur mener jeg mennekhedens evne til at løfte de lavest stillede i samfundet op over et rimeligt leveforhold. For mig synes det at vi kører stik modsat, vi spenderer uhyre summer på space exploration og endnu mere på 'diverse' forsvars budgetter. Jeg kan ikke lide at tænke på hvordan regningen ser ud når den præsenteres, men på verdensplan forventer jeg vi bliver holdt til ansvar!!!

Jeg må lige tygge lidt på din anden paragraf, jeg kan ikke rigtig følge den. Det har noget at gøre med standpunktet jeg kommer fra.

Angående Martinus, han var dansker og desværre har jeg kun lige i år fundet ud af hans existens, skønt der er noget der rører sig bag i hukommelsen, vist nok at jeg ´overså´ ham tidligere da jeg hørte om ham . Når jeg får tid vil jeg studere lidt dybere men jeg tror nok jeg nu har en klar idè hvad jeg kan forvente.

En liller urelateret efterskrift:
En mange årig god ven i Florida fortæller mig at han slås med root-kits, jeg håber at det ikke er tilfældet men jeg henviste ham til din side hvis han behøver mere hjælp. Jeg krydser fingre og håber at jeg undgår den slags.

Spring til debat: