Se indlæg
ejvindh.net » Løst & fast (eller fast & løst) » Det sociale rum
 Udskriv debat
wedgetail - det er en stor fugl
wedgetail
Jeg stod en dag og kiggede ud i dalen hvor jeg bor, og langsomt og yderst majestætisk fløj et par wedgetail ørne forbi.

Jeg orienterer mig bare lidt herinde. Da jeg bruger Spywarefri som hoved reference når jeg er prøver at kravle ud af et ishul forfulgt af fæle drømme om afskyelige malware fandt jeg vejen her for snart lang tid siden og har haft stor fornøjelse af oplysningerne jeg fandt.

Jeg er ældre en Perhaps, rodet med pc'er alt for længe både privat of i arbejdslivet. Jeg var faktisk ganske lettet da jeg blev sat på porten, på en pæn måde, af fabrikken jeg havde arbejdet ved.

Nu skulle jeg rigtigt vende tilbage til elektronikken som kun delvis og på hobby basis var vedligeholdt. Nu skulle jeg være pc bruger ikke vedligeholder. Tjah, det er ikke helt gået på den måde, jeg har opbygget min intrument park men har endnu ikke fundet tid til at fordybe mig brugen.

Familie og venner har på en måde garanteret at jeg stadig bruger alt for meget tid på at hjælpe med at undervise og støtte dem, jeg accepterer nu at mit liv er ikke langt nok til at jeg kan overkomme alt det jeg er rigtigt interesseret i.

Angående pc'er og malware, det er ikke en opmuntrende nær fremtid. Jeg har lavet nogle hurtige overslag over spildt tid enten med reelt problem eller percieved problem og selv for mig, der på en måde har masser af tid jeg kan bruge på det, er det for galt.

Jeg stiller et åbent spørgsmål, hvad er mulighederne for noget simpelt der kan gøre malware noget der hører fortiden til? Pfft

ejvindh
Dejligt at se dig herovre, wedgetail. Rart med "velkendte" ansigter.

Angående det simple spørgsmål, så vil jeg sige, at der er to ting man kan gøre. Enten kan man fjerne den mulige økonomiske gevinst. Eller også kan man gøre omkostningen ved at indføre skidtet større.

Det er jo simple svar. Men realiseringen af dem er nok straks en anden sag :wink: :?

wedgetail
Jeg syntes det så ud til at du har et fredligt hjørne her med mulighed for både høj teknisk discussion og meget lettere indslag. Tak for velkomsten.

Den første, økonomiske gevinst? Med internet banking, hmmm jeg tror, gevinsten vil have mange følgere.

Men vi kunne skifte til en verden uden penge, det udsagn skulle da tilrække nogle hylende svar Grin men det bliver en svær omlægning, jeg synes dog lige det bør bemærkes.

Skyhøje omkostninger? Med store penge som fx bankernes opbakning og andre store firmaer? Ganske interessant thi det kunne betyde en stor industri, god beskæftigelse.

Der kunne jo laves en ny internet protocol der er skudsikkert for de penge?

Nok ikke meget os sølle brugere kan hjælpe med til her Smile

ejvindh
"wedgetail" wrote: Nok ikke meget os sølle brugere kan hjælpe med til her Smile

Måske ikke. Men jeg tænker nu alligevel at vi kan gøre noget. Jeg går selv med en lille teori om, at én grundlæggende forudsætning for skidtet er, at vi alle næsten har de samme ting på vores maskiner. Dette gør, at man relativt let kan lave nogle "bots", der kan automatisere malware-arbejdet. Hvis nu vores "grej" var lidt mere uforudsigeligt, så ville man have et langt større bøvl, med at "angribe" os. Og så skulle der større investeringer til for at få noget retur.

Redskabet til dette: Open source. Når flere har adgang til koden, vil også flere kunne rette i den, og lave special-udgaver af grejet. Et eksempel er dette forum. Før i tiden fik jeg en 3-5 nye spam-brugere hver dag. Indtil jeg lavede et simpelt "hack" i koden, således at den opfører sig på en måde, som phpbb-botsene ikke har forudset. Siden da (ca. et år siden) har jeg kun haft én spam-bruger.

Det ville i hvert fald (alt andet lige) mindske feltet for malware-producenterne.

wedgetail
Yderst interessant, open source, Linux lader jeg lige ligge for øjeblikket. Jeg spekulerede en del i den retning før jeg stillede det oprindelige spørgsmål. Jeg kan lide din tankegang.

Hvorfor har MS ikke kigget alvorligt på noget lignende, MS kunne man jo tænke sig havde $$$ at spenderer her? Er det fordi det er for svært?

Behøver forsvaret netop at være i operativ systemet? Jeg tænker på om hovedslaget måske burde flyttes ud i en Router lignenede box så maskiner indenfor ikke behøver at spilde kræfter på sikkerheden. Jeg har det problem.

Exempel, jeg var glad ved min hastighed før jeg satte Spy Sweeper med Antivirus på. [Det er muligt jeg har andre problemer, næste uge vil jeg prøve at genbygge fra grunden op på C: drevet.]

ejvindh
"wedgetail" wrote: Behøver forsvaret netop at være i operativ systemet? Jeg tænker på om hovedslaget måske burde flyttes ud i en Router lignenede box så maskiner indenfor ikke behøver at spilde kræfter på sikkerheden.
Det er jeg helt enig med dig i. Det er nok også tankegangen bag at der er indbygget firewall-funktioner i de fleste routere. Men det kan da givetvis udvides. Bemærk i øvrigt at fx Linksys markedsfører sig på, at softwaren i deres routere er OpenSource Wink

Hvis en angriber kender den præcise software i en router, så har han/hun alt andet lige nemmere ved at knække den, end hvis der er åbent for alternative opsætninger. 8)

wedgetail
Nej det er ikke sunket ind at Linksys har noget open source. Det skal jeg bestemt kigge nærmere på, thi jeg burde faktisk for lang tid sidne have købt en wireless router så den bærbare ikke behøver det 15m kable jeg hænger på væggen. Så det er undskyldning nok for en ny anskaffelse.

Jeg har gået og spekuleret på om det måske ikke var en ide at lukke øjnene og købe en brugt men meget tungt skydende Cisco model. Nå der var lidt andre tanker indblandet her angående overvågning af TCP/IP strømmen. Jeg må dog sige at et par af programmerne havde en pris seddel der fik mig til at studse lidt.

wedgetail
Nu har jeg googlet lidt og med forbavselse fundet en masse.
http://en.wikiped...54G_series
Det er et godt sted at begynde, og jeg husker faktisk jeg har set netop den side da jeg jagtede manualen for en bestemt model nævnt i en tråd på Spywarefri forum.

Da jeg vist ikke i den nære fremtid kommer over en 256/64 kb/s måske 512/128 kb/s så vil jeg antage at processor hastigheder omkring de 200MHz er nok.

Ellers er min tanke en Linux box med lidt fut i nok er den vej at gå, 600 MHz og op er billige, meget. De rette kort er en lidt anden sag.

Før jeg bestemmer mig for en router model, har du et eller flere i tankerne som særligt velegnet for lidt nusseri? Grin

ejvindh
"wedgetail" wrote: Før jeg bestemmer mig for en router model, har du et eller flere i tankerne som særligt velegnet for lidt nusseri? Grin

Nu kan jeg bestemt ikke prale af, at være router-ekspert. Så jeg er nok i virkeligheden slet ikke den rette at spørge. Men hvad mener du med "lidt nusseri" ?

wedgetail
Undskyld jeg skal passe lidt bedre på med ordvalget, jeg har lidt af et problem i den retning. Med nusseri mener jeg bare nogle 'små ændringer'. Da jeg overvejende taler Engelsk hele tiden, når jeg går ind it et dansk forum sker der to ting. Jeg slås med forskellen mellem tangenter og udlæg plus hjernen til en grad skifter gear nedad, det der med at tænke på dansk såvel som skrive bliver betydeligt langsomere end normalt. Det rigtige danske ord er lidt langsom med at komme til forgrunden så jeg griber det nærmeste som jeg synes er godt nok, for ikke at tabe hastigheden på gulvet. Nå nok om det, jeg tager lige en lille tænkepause. Smile

ejvindh
Alt i orden Smile

Jeg fandt en vejledning til, hvordan man kan omprogrammere en Linksys WRT54GS her:
http://sarwiki.in...and_Router

Jeg har ikke studeret det nøjere, men jeg kunne da forestille mig, at hvis man foretrækker at pille ved andre routere, så kan artiklen nok tjene som inspiration til, hvordan man kunne gøre det på disse også.

Det siger sig selv, at al "nusseri" er på eget ansvar :wink: Grin

wedgetail
Grin Ja vi må ikke glemme destruktion af router operation er meget høj.

Jeg har lige løbet gennem linket, yderst interessant. For en rigtig Linux tinkerer tror jeg det er lige ud ad vejen. For en begynder skal man vist lige sørge for at have en erfaren Linux hjælper ved hånden, begrundet med at man skal lidt dybere med cross compiling til Linux OS variant som jeg ser det. Jeg tror ikke det bliver et større problem at finde en venlig sjæl der fx lige kunne frembringe redskaber til at løbe under for exempel PCLinuxOS.

Alstå har vi foden godt i døren til fuldstændig om-modelere router programmet og sandsynligheden for at den ender op i skraldebøtten er naturligvis røget op et par trin eller mange :twisted: . (Ahhhh, skønt, jeg kan lide den slags, men ....)

Min tanke er så at finde ud af det program område der dækker Firewallen og hvorvidt det er forståeligt. Er det bare addresse oversættelse eller er der mere kompliceret processer involveret. Pfft

Spring til debat: